Regler

Vinkelregler

  • Ledaren ska gått igenom teori/säkerhet och blivit avcheckad som ledare
  • Grupperna ska hållas små innan alla kan hålla sin slott
  • Max 2 grupper per plan, förutom om det är camp och det finns organiserade planer och erfaren ledare.
  • Grupperna går först eller sist (se uthoppsordning)
  • Dytter måste användas
  • Utrustning ska vara friflygarsäker

Ledarens avcheckning

  • Ledaren leder endast på mage
  • Lägga nivån på gruppens kunskap
  • Kunskap om safe exit på en PAC för hela gruppen
  • Safe utrustning på andra deltagare
  • Ha tillräcklig brythöjd för hela gruppen att kunna separera säkert
  • Kunskap om “line of flight”
  • Samla information om vädret (höjdvindar, moln)
  • Måste kunna meddela HL vart man ska öppna och kunnan följa planen
  • Planerar sitt hopp så hela gruppen kan komma hem till dz.
  • Leda utanför vanliga hoppares område 300m från “line of flight” åt båda hall.

Teori/säkerhet

  • Början behöver man träna i små grupper för att förhindrar krock i luften. Lagom är att börja med 2 st och en godkänd ledare.
  • Viktigt är att alltid se din ledare och de andra i samma hopp. Aldrig sikta på ledaren eller andra när man dyker ikapp, utan sikta på sidan om och bromsa i tid.
  • Alltid följa med visuellt i hoppet, tills ledaren visar bryt och aldrig ta av i en annan riktning på eget bevåg. – Är högt ovanför formation, välj linje efter de andra tagit sin.
  • Brytet ska alltid gå i en solfjäder.
  • Alla måste alltid hoppa med dytter och synkronisera dyttrarna innan påstigning i planet.
  • I början när man lär sig ska hoppen alltid vara planerade och inga extra hoppare som vill med i sista sekunden.
  • Innan hoppet ska alla veta hur “jumprun” går och efter öppnad skärm flyga ifrån jumprun 90 grader.

Större teorigenomgång där man även lär sig hur man flyger de olika positionerna: Rune Aspviks trackingkompendium

Rutinen fastställd av CI under 2016