Regler
Vinkelregler
- Ledaren ska gått igenom teori/säkerhet och blivit avcheckad som ledare
- Grupperna ska hållas små innan alla kan hålla sin slott
- Max 2 grupper per plan, förutom om det är camp och det finns organiserade planer och erfaren ledare.
- Grupperna går först eller sist (se uthoppsordning)
- Dytter måste användas
- Utrustning ska vara friflygarsäker
Ledarens avcheckning
- Ledaren leder endast på mage
- Lägga nivån på gruppens kunskap
- Kunskap om safe exit på en PAC för hela gruppen
- Safe utrustning på andra deltagare
- Ha tillräcklig brythöjd för hela gruppen att kunna separera säkert
- Kunskap om “line of flight”
- Samla information om vädret (höjdvindar, moln)
- Måste kunna meddela HL vart man ska öppna och kunnan följa planen
- Planerar sitt hopp så hela gruppen kan komma hem till dz.
- Leda utanför vanliga hoppares område 300m från “line of flight” åt båda hall.
Teori/säkerhet
- Början behöver man träna i små grupper för att förhindrar krock i luften. Lagom är att börja med 2 st och en godkänd ledare.
- Viktigt är att alltid se din ledare och de andra i samma hopp. Aldrig sikta på ledaren eller andra när man dyker ikapp, utan sikta på sidan om och bromsa i tid.
- Alltid följa med visuellt i hoppet, tills ledaren visar bryt och aldrig ta av i en annan riktning på eget bevåg. – Är högt ovanför formation, välj linje efter de andra tagit sin.
- Brytet ska alltid gå i en solfjäder.
- Alla måste alltid hoppa med dytter och synkronisera dyttrarna innan påstigning i planet.
- I början när man lär sig ska hoppen alltid vara planerade och inga extra hoppare som vill med i sista sekunden.
- Innan hoppet ska alla veta hur “jumprun” går och efter öppnad skärm flyga ifrån jumprun 90 grader.
Större teorigenomgång där man även lär sig hur man flyger de olika positionerna: Rune Aspviks trackingkompendium
Rutinen fastställd av CI under 2016